De enkelwandige tanker de Roma werd omgebouwd tot beunschip. De tankdekken werden er uit gehaald. Het schip 20 meter ingekort en er werden beunen in gemaakt zodat het schip geschikt is voor spuitzand te kunnen vervoeren.
De enkelwandige tanker de Roma werd bij ons omgebouwd tot beunschip.
De voorbereiding is in volle gang. Alle tank leidingen zijn van het dek gehaald. De pompen gedemonteerd en er is een begin gemaakt met alle tankdekken los te branden.
De tankdekken zijn losgebrand en worden met de bok uit het schip gehesen.
De Roma wordt ook 20 meter ingekort. Op twee plaatsen werd het schip door gesneden. Het voorste deel even aan de kant gelegd, vervolgens het stuk van 20 meter ook aan de kant gelegd. En tenslotte werd het voorschip weer terug gevaren, en aan het andere deel gelast.
Na het weer aan elkaar lassen van het voorste deel aan het achterschip wordt nu ook het laadruim opnieuw geconstrueerd.
Het ruim krijgt alweer vorm. De Roma gaat spuitzand vervoeren en het ruim wordt daarop speciaal gebouwd. Er komen spoelpoorten in de den. En er komen goten in het ruim voor het water wat uit het zand komt, te kunnen wegpompen.
Er zijn ook twee spudpalen geplaatst. Er is gekozen voor een uitschuifbare paal die hydraulisch in en uitgeschoven kan worden.
Het begint al aardig vorm te krijgen. Een diepherft tussen de laadruimen voor het plaatsen van de pompen, en nieuwe luiken en trappen voor de toegang tot de beunruimten.
De laatste puntjes op de i worden gezet. De pompkamer is ingericht. De spudpalen werken. Het ruim en denneboom is voorzien van de nodige verflagen.
De Roma, van enkelwandige tanker naar prachtig beunschip. Vandaag ging de eerste reis weer van start.
Wij wensen de bemanning van de Roma een behouden vaart.